اصطلاحات حرفه ای دوربین های مدار بسته

با گذشت بیش از شصت سال از پیدایش سیستم های نظارت تصویری و دوربین های مدار بسته هم اکنون این سیستم های الکترونیکی پیشرفت قابل ملاحضه ای کرده اند. هر روز شاهد جهشی علمی در سیستم های پردازنده تصویر و سیستم های بهینه تصویر برداری هستیم. سیستم های دوربین مدار بسته در کنار پیشرفت هر روزه خود با پیچیدگی هایی نیز در تنوع تکنولوژی و اصطلاحات تخصصی رو برو شده اند که ما را برآن داشت تا مطلب زیر را جمع آوری و ارائه نمائیم.

دوربین مدار بسته
دوربین مدار بسته

A/D

مبدل تصاویر آنالوگ به تصاویر دیجیتال

Acoustic Lens

در دوربین های مدار بسته عدسی قطعه ایست که امواج را در مسیر دلخواه هدایت می کند .

Auto Iris

مکانیسمی است که دریچه دیافراگم را با فیدبکی که از دوربین می گیرد متناسب با نور موجود توسط موتور به صورت خودکار تنظیم می نماید . به عبارت ساده تر تنظیم خودکار دریچه دیافراگم در دوربین های مدار بسته

Auto track

قابلیت تعقیب جسم متحرک به طور خودکار در دوربین های مدار بسته گردان یا چرخشی

CCD

مخفف واژه Charge Copled Device و نوعی سنسور می باشد . چیپ ست CCD نورهای دریافتی را به علائم الکتریکی تبدیل می کند . درواقع یک مبدل نور الکتریکی است .

CCTV

(Close Circut Television) : رزولوشن بالاتر به معنی جزئیات بیشتر تصویر است . و در هنگام بزرگ نمودن تصویر باعث می شود کمتر از کیفیت اصلی خارج شود .

CIF

در dvr ها در بسیاری از کاربردهای آنالوگ فقط یک چهارم از حداکثر اندازه تصویر استفاده می شود .تا امکان مشاهده همزمان ۴ تصویر فراهم آید .این مقدار یک چهارم تصویر را اصطلاحا” CIF گویند .

CMOS

سنسورهای CMOS تمامی دوربین های دجیتال عکاسی جدید و دوربین های گوشی موبایل دارای سنسورهای تصویری CMOS هستند در چیپ ست CMOS  تک تک پیکسل ها پردازش می شوند .

Contrast

میزان اختلاف بین تاریک ترین و روشن ترین سطوح یک تصویر در دوربین های مدار بسته

Contrast range

نسبت میزان درخشندگی سفید ترین با سیاه ترین قسمتهای یک تصویردر دوربین های مدار بسته

CRT

مخفف elbuT-yaR-edohtaC می باشد و عبارت از یک لامپ الکترونیکی ست که در آن الکترونهای ساطع شده به وسیله یک کاتدگرم روی سطح کوچکی از پرده فلورانس کانونی می شوند .که می توانند روی پرده تصویر را به وجود آورند .TRC ها نمایشگرهای مسطح می باشند .بدون اشغال کمترین فضا و با هزینه هایی به مراتب کمتر از دیگر نمایشگرها،تصاویری با کیفیت مطلوب به وجود می آورند .

D/A

دیجیتال به آنالوگ

DAY & NIGHT

قابلیت دید در شب و روز .اینگونه لنزها قادر هستند با نور LUX50.0 و حتی در تاریکی مطلق نیز با سوئیچ با وضعیت سیاه و سفید به کار خود ادامه دهند

Day & night-D/N

کیفیت تصویر این قبیل دوربین ها در هنگام شب به شفافیت روز نمی باشند .منظور از عدم شفافیت،فوکوس نبودن تصویر است که ناشی از تغییر فاصله کانونی به دلیل استفاده از طول موجهای مادون قرمز برای دید در شب می باشد .

DHC

نوعی تکنولوژی تصویربرداری است که در دوربین هایی که جهت عکس برداری از پلاک خودرو استفاده میشود بکارمی رود .

DNR

مخفف Digital noise reduction در دوربین های مدار بسته

Dome

دوربین مداربسته سقفی یا گنبدی شکل

Dsp

 قطعه اصلی در سیستم های دوربین مدار بسته که بر روی برد آنها قرار دارد و مخفف کلمات Digital Sensor  Prosseson است

Duplex

دو طرفه

DVR

سیستم ضبط دیجیتالی تصویر قادر است تصویر چندین دوربین مختلف را بر روی یک مانیتور نمایش داده و در صورت نیاز بر روی حافظه خود ضبط گرداند. DVR ها  از نظر فن آوری تولید و کارکرد به دو دسته  PC BASE  DVR  و  STANDALONE  DVR تقسیم می شوند

DVR PC BASE

کارت های DVR هستند که جهت ضبط تصاویر دیجیتال(با فشرده سازی سخت افزاری) به روی کامپیوتر نصب می گردنند . و از توان پردازنده رایانه و دیگر قطعات جهت عملکرد خود استفاده می کنند

DVR STANDALONE

این دستگاهها  سیستم هایی مستقل هستند که نیازی به رایانه ندارند و در داخل این سیستم ها تمامی سخت افزار مورد نیاز تعبیه گشته و فقط کافی است تا دوربین ها و مانیتور مربوطه به آن متصل گردند .

Eis

مخفف  rezilbatS egamI cinortcelE  اثرات لرزشی ناشی از باد و یا حرکت ترافیک را در دوربین های مدار بسته خنثی می کند .

Ex-View

تکنولوژی ای است که منجر به بالارفتن حساسیت CCD تا دو برابر برای نور مرئی و چهار برابر نور مادون قرمز می گردد و میزان لوکس آن دو برابر بهتر از CCD های نور SUPER HAD SONY سونی می باشد .

Fixed focal

لنز با فاصله کانونی ثابت در دوربین های مدار بسته

Fixed lens

در دوربین مدار بسته به لنزهای ثابت اطلاق می گردد .

Focusing

فرایند کنترل میزان همگرایی و واگرایی پرتوهای الکترونیکی جهت بدست آوردن تصویر دلخواه به عبارتی عمل حرکت عدسی نوری به سمت جلو یا عقب جهت بدست آوردن تصویر صاف از سوژه

Frame

فیلم از عکس های ثابتی به نام فریم شکل می گیرد .این عکسها به صورت پی در پی نمایش داده می شوند و تصویر متحرک را شکل می دهد .

Full Duplex

دو طرفه همزمان

Half Duplex

ارتباط یک طرفه

In door

فضا های مسقف و سر پوشیده

Interface

بردهای واسطه

IP

مخفف dcotorP tenretnI معمول ترین استاندارد انتقال اطلاعات در دنیاست .

Ip Camera

دوربین اینترنتی و اصطلاحا” به دوربین های تحت شبکه اطلاق می شود .

IP067

درجه حفاظتت محیط های بیرونی با P Iمشخص

IR

مخفف  Infra redبه معنی فراتر از قرمز است و منظور آن مادون قرمز می باشد .

IR

LED های IR گرچه تاعث دید در شب می گردند،اما از آنجا که به صورت یک پرده بر روی CCD قرار می گیرند،خود باعث افت کیفیت تصویر در

 حالت سیاه و سفید می گردند .

LCD

مخفف Liquid Crystal Display می باشد .و عبارت است از یک نمایشگر مسطح که از تعدادی پیکسل های رنگی در جلوی یک منبع نور و یا یک عنصر بازتابنده قرار گرفته اند،تشکیل یافته اند .

در این نوع نمایشگرها یک ماده رسانای شفاف روى یک سطح صاف شیشه اى قرار مى گیرد و سپس یک لایه ارگانیک روى آن را مى پوشاند. پس از آن باز لایه رسانا دیگری روى این دو لایه قرار مى گیرد. اکنون با برقرار کردن جریان الکتریکى میان این دو لایه رسانا، میدان الکتریکى به وجود مى آید و لایه ارگانیک در اثر آن نورانى مى شود. بزرگترین اشکال نمایشگرهاى Lcd عمر کوتاه آنها است (حدود شش هزار ساعت). این در حالى است که عمر نمایشگرهاى معمولى به سى هزار ساعت مى رسد.

LED

دیودهای نورانی هستند که از خود نور مادون قرمز ساطع می کنند .

Lens

مهمترین عامل دریافت تصویر ، شفافیت ، میدان دید ، بزرگنمایی و … می باشند و از عدسی ها تشکیل شده اند که در داخل یک بسته پلاستیکی استوانه ای جهت انتقال نور منعکس شده اشیاء مقابل به روی DCC جای گرفته اند .

Loop

اتصال بسته

Loos

افت ولتاژ

LUX

واحد شدت روشنایی در سیستم بین المللی است . و برابر با یک لومن بر متر مربع است .

Manoal zoom

به تنظیم دستی لنز اطلاق می گردد- لنزهای چند برابر دستی

Manually

تنظیم دستی

Mic

Microphone مبدلی است که امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند .

Microphone Mixer

مخلوط کننده ای که دو یا چند سیگنال خروجی میکروفن را به ورودی یک تقویت کننده صوتی اعمال میکند .

MONITOR

علیرغم منسوخ شدن استفاده از این دستگاه ها اطلاعات آنها نیز ارائه می گردد ، توجه به این نکته ضروری است که این سیستمها بدلیل ماهیت آنالوگ خود و عدم امکان ضبط و آرشیو تصاویر فاقد صرفه اقتصادی و توجیه فنی می باشند .

Motorize zoom

لنزهای چند برابر کننده موتور دار

MPEG-H

یکی از فرمت های فشرده سازی .از دیگر فرمت ها می توان ۲GEPM-GEPJ-M

MULTIPLEXER

این سیستم در رنج های ۹ و ۱۶ کاناله ساخته می شود و قادر است تصاویر ۹ یا ۱۶ دوربین مختلف را بر روی یک تلویزیون بطور همزمان نمایش دهد .

NTSC

سیستم برخی از کشورها مثل ژاپن و آمریکا می باشد که در استاندارد CSTN از رزولوشن LVT084 که ۰۳ فریم تصویر بر ثانیه است ، استفاده می شود .

OPTIC

چشمی (وابسته به چشم )

OSD

تنظیمات اعمالی بر روی تصویر

Out door

فضاهای غیر مسقف و روباز

PAL

استاندارد ایران می باشد . در استاندارد LAP رزولوشن بالایی وجود دارد و خطوط افقی LVT 675 است . در حالیکه تعداد تصاویری که بدست می دهد ۵۲ فریم در ثانیه است .

Pan

حرکت افقی عمودی دوربین

panomorph lens

دو مشخصه اینگونه لنزها زاویه دید ۰۸۱ درجه و وضوح تصویر بالای آنهاست

Per alarm buffering

این قابلیت همواره چند ثانیه تصاویر را در حافظه داخلی خود ذخیره می کنند تا در صورت وقوع آلارم آن را برای سرورها ارسال نمایند .ویا برای آدرس های تعیین شده ارسال کنند .

Pinhole lens

لنزهای مینیاتوری دوربین های کوچک ویا پین هول

PIR

چشم های الکتونیک-نورهای مادون قرمز

Pixel

کوچکترین واحد تصویری که به اندازه یک نقطه بر روی DCC که وظیفه تبدیل یک بخش از تصویر به سیگنال الکتریکی را دارد ، پیکسل و یا فوتوسایت نام دارد .

POE

Power over Ethernet این تکنولوژی جریان لازم برق را برای دستگاههای تحت شبکه منتقل می نماید .

Postalarm bufering

این قابلیت همواره چند ثانیه تصاویر را در حافظه داخلی خود ذخیره می کنند تا در صورت وقوع آلارم آن را برای سرورها ارسال نمایند و یا برای آدرس های تعیین شده ارسال کنند .

QUAD

سیستم بعدی کواد می باشد که قادر است تصویر چهار دوربین مختلف را بطور همزمان بر روی تلویزیون نمایش دهد البته کواد های هشت کاناله نیز وجود دارند که می توانند تصاویر هشت دستگاه دوربین را بر روی تلویزیون به صورت دو صفحه چهارتایی که با فاصله زمانی قابل تنظیم بصورت پشت سر هم می آیند نمایش دهند .

Realtime

طبیعی،زنده

Redution

وضوح تصویری حداکثر رزولوشن یک تصویر آنالوگ ۴% مگاپیکسل است .

Resolutin

وضوح تصویر-کیفیت بیشتر تصویر باعث افزایش جزئیات موجود در تصویر می گردد .حداکثر رزولوشن دوربین های آنالوگ برابر ۴/۰ مگا پیکسل هستند .واین امر به دلیل محدودیت تعداد خطوط در استانداردهای PAL و NTSC می باشد .

RXD

Recive یعنی دریافت

SSNR

سیستم حذف نویزهای ناخواسته از تصویر

Super HAD

مخفف واژهHole accumulotion diod   فناوری که بر روی هر پیکسل یک لنز قرارداده شده تا نور بیشتری را بر روی پیکسل انتقال دهد .

SV III

مخفف Super vision III می باشد .و به مفهوم ما فوق بینایی نیز تلقی می شود .در سری دوربین های SV III پردازش تصویر به صورت دیجیتال صورت می گیرد و وضوح تصویر فوق العاده ای دارند .به طور کلی در SVIIIها همه تمهیدات مربوط به یک دوربین ایده آل اندیشیده شده است .

SWITCH

سوئیچر ساده ترین نوع مانیتور کردن تصویر چند دوربین مختلف می باشد . بدین صورت که چند دوربین به آن وصل شده و خروجی آن به تلویزیون متصل می گردد و می تواند تصاویر این دوربین ها را با یک زمان قابل تنظیم بر روی تلویزیون به شما نشان دهد . و اپراتور می تواند در صورت نیاز تصویر مورد نظر را ثابت کرده و یا غیر فعال گرداند .

Tilt

زاویه محور آنتن نسبت به خط افقی

Time laps

: ویدئو تایم لپس سیستم آنالوگ ضبط تصاویر دوربین برای زمانهای طولانی بر روی نوار ویدئو استفاده می‏شود. در نوعی از این دستگاه می توان گزیده‏ای از تصاویر را تا مدت ۹۶۰ ساعت نیز ضبط نمود و انتخاب ‏تصاویر به صورت خودکار و توسط خود سیستم می‏باشد.

Time laps

: ویدئو تایم لپس سیستم آنالوگ ضبط تصاویر دوربین برای زمانهای طولانی بر روی نوار ویدئو استفاده می‏شود. در نوعی از این دستگاه می توان گزیده‏ای از تصاویر را تا مدت ۹۶۰ ساعت نیز ضبط نمود و انتخاب ‏تصاویر به صورت خودکار و توسط خود سیستم می‏باشد.

TV.Line

TV.LINE در اصطلاح همان خطوط عمودی می باشد که در صفحه مانیتور دیدده می شود .  هر چقدر تعداد خطوط بیشتر باشد وضوح تصویر بیشتر است .

Twoway

نوعی ویژگی برای دوربین های تحت شبکه .که علاوه بر میکروفن امکان دریافت صوت به صورت همزمان را دارند .چنین سیستمی دارای یک خروجی صوت می باشندو برای کاربردهای ویدئو کنفرانس یا پیجینگ مناسبند .

TXD

Transmiter یعنی ارسال

Ups

Un Interaption Power Supply برق اضطراری

VARI-FOCAL

لنزهایی با فاصله کانونی متغیر

Vari-zoom

لنزهای زوم متغیر

WDR

مخفف   Wide Dynamic Range

مشکلی که عمدتا در استفاده از دوربین ها در محل های سرپوشیده، پیش می آید، به اصطلاح ضد نور شدن تصویر می باشد . در دنیای واقعی بازه نور طبیعی بین ۰۰۱/۰(تاریکی محض) تا ۱۰۰۰۰۰ LUX (هوای آفتابی) میباشد . در مقابل بازه نور محیط داخل بین ۱۰ تا چند صد LUX بیشتر نیست.

Viewing Angle

زاویه دید

VMD

مخففvideo motion detection  تشخیص حرکت توسط تصاویر ویدئویی.

Zoom

بزرگ نمودن بخش مشخصی از تصویر

DARK CURRENT :

 نشت سیگنال از CCD در نبود نور که ایجاد نویز (dark noise) می کند .

DMA ( DIGITAL MICRO MIRROR DEVICE)

: یک تکنولوژی جدید ساخت سنسور ویدئویی که از تعداد زیادی آینه مینیاتوری روی چیپ استفاده می شود.

DUPLEX:

 سیستم ارتباطی که اطلاعات را در دو جهت رفت و برگشت مبادله می کند. در سیستمهای CCTV  معمولاً به امکان ضبط و پخش با هم به صورت مولتی پلکس گفته می شود.

 :

 مدار الکترونیکی پردازنده سیگنال دیجیتالی

 DV-MINI:

 یک فرمت ضبط صدا و تصویر جدید که اکثراً در هندی کم استفاده می شود .

D-VHS :

 استاندارد جدید ارائه شده توسط JVC برای ضبط سیگنال دیجیتالی روی  VHS

EBU :

 اتحادیه پخش برنامه های  اروپایی

EIA :

 انجمن صنعتی الکترونیک

FCC :

 کمسیون ارتباطات فدرال آمریکا

FIELD :

 تعداد نصف خطوط فریم را گویند در سیستم CCIR/PAL تعداد فیلدها ۵۰ عدد در ثانیه و درسیستم EIA /NTSC تعداد فیلدها ۶۰ عدد در ثانیه است .

FRAME STORE :

 وسیله الکترونیکی شماره گذاری و ذخیره فریم های تصویر .

FRAME SWITHER :

 نام دیگر مولتی پلکسر ساده است .

FRAME TRANSFER :

 یکی از سه اصل یا روش انتقال شارژ از چیپ CCD می باشد دو روش دیگر عبارتند از FRAME-INTERLINE , INTERLINE

FRAME :

 در سیستم CCIR/PAL ازترکیب ۶۲۵ خط ودر سیستم EIA /NTSC از ترکیب ۵۲۵ خط یک فریم ساخته می شود سیستم پال ۲۵ فریم بر ثانیه و سیستم NTSC 30 فریم بر ثانیه دارد .

GAMMA :

 این مشخصه برای تصحیح اختلاف بین پاسخ خطی دوربین و پاسخ غیر خطی مانیتور تعریف می شود . مثلاً مقدار نمایی گاما برای مونیتور تک رنگ ۲/۲ است لذا دوربین باید روی ۲٫۲/۱یعنی ۴۵/۰ تنظیم شود .

HAD :

 یک نوع سنسور CCD است  که طرح لایه ای دارد و سطح نویز درآن بسیار پایین است .

HDDTV :

 استاندارد آینده پخش برنامه های تلویزیونی با رزلوشن بالا ( ۲۰۰۰× ۱۰۰۰ پیکسل )

HUM :

 نویز روی فرکانس اصلی را گویند .

HYPER-HAD :

 تکامل یافته چیپ CCD HAD

ILLUMINATION :

 به مقدار روشنایی تصویر اشاره دارد . حداقل روشنایی لازم برای دوربین های معمولی چند دهم لوکس و برای دوربین های دید شب چند صدم لوکس می باشد .

I/0 :

 خروجی

I/P :

 ورودی

IEC :

 انجمن بین المللی برق

INSERTER :

 وسیله ای برای گذاشتن متن روی تصویر .

INTERFERENCE :

 تداخل ناشی از میدان الکتریکی یا الکترومغناطیسی سایر وسایل روی سیگنال

IP :

 درجه حفاظت بدنه یک وسیله را در برابر عوامل خارجی به صورت عدد بیان می کند .

IR :

 نور مادون قرمز

ISDN :

 شبکه تلفن جدید با سرعت انتقال داده ۶۴ کیلو بایت بر ثانیه

ITU :

 اتحادیه بین المللی ارتباطات راه دور

JPEG :

 فرمت عکس

LINE-LOCKED :

 در سیستم های CCTV به چند وسیله گفته می شود که با فرکانس منبع تغذیه مشترک ( ۵۰یا ۶۰  هرتز) تغذیه می شوند و از نظر فرکانس فیلد قفل شذه اند .

LUMINANCE :

 اطلاعات سیگنال ویدئویی در مورد روشنایی تصویر را گویند .

MOD :

 حداقل فاصله شی از لنز را گویند که برای لنز های زوم حدود یک متر و برای لنزهای فیکس خیلی کمتر است . ( به طول فاصله کانونی لنز بستگی دارد )

MOIRE PATERN :

 نویز در تصویر حاصل از CCD در فرکانس های بالا

NBS :

 اداره ملی استاندارد در آمریکا

ND FILTER :

 یک نوع  فیلتر نوری که مقدار نور را بدون بر هم زدن تعادل رنگ تقلیل می دهد .

NIT :

 یکی از واحد های نوری

NTSC :

 استاندارد رنگی در آمریکا، کانادا ، ژاپن و چند کشور دیگر .

OIP :

 خروجی

OBJECTIVE :

 جلویی ترین قسمت لنز

OCULAR :

 نزدیکترین قسمت لنز به CCD

PAL :

 سیستم تلویزیون رنگی اروپا

PHOT :

 واحد نوری معادل ده هزار لوکس

POTS یا PSTN :

 یکی از سیستم های تلفن

PRINCIPEL POINT :

 مرکز عدسی

PTZ SITE DRIVER  :

 یک قسمت از سویچر ماتریسی کد سیگنال هایی کد دار کنترلی مربوط به کنترولر و DVR یا مولتی پلکسر را در یافت می کند.

RETMA :

نام دیگر  EIA

سیگنال RF :

 سیگنال رادیویی که به طیف تا ۳۰۰ گیگا هرتز تعلق دارد .

RS-232 :

 یک فرمت ارتباط دیجیتالی که فقط نیاز به دو سیم دارد .

 RS-485:

 شکل پیشرفته تر ارتباط دیجیتالی که می تواند تا ۳۲ دریافت کننده را در مقصد پوشش دهد.

S/N RATIO :

 نسبت سیگنال به نویز که بر حسب DB بیان می شود .

SCOTOPIC VISION :

  سطح نور زیر۲-۱۰ لوکس که برای چشم قابل دیدن نیست .

SIMPLEX :

 درcctv به یکی از دو روش مولتی پلکسی اشاره دارد که اطلاعات فقط در یک جهت قابل انتقال است (بر خلاف DUPLEX) مثلاً فقط امکان ضبط یا پخش در یک زمان باشد .

SMEAR :

 خطوط عمودی به صورت نویز در محل های بسیار روشن تصویر حاصل از CCD

SMPTE :

 انجمن مهندسین تلویزیون و تصاویر متحرک

SPLIT SCREEN :

 به صفحه نمایش چند تکه شده می گویند

S-VHS :

 یک فرمت ضبط ویدئویی است که رزولوشن افقی ۴۰۰ خط دارد .

TBC :

 سنکرون کردن سیگنال های مختلف بر اساس زمان

TDG : ایجادکننده تاریخ و زمان روی تصویر

TELEMETRY :

 سیستم کنترل از راه دور اطلاعات دیجیتالی کد دار

TERMINATION :

 اتصال انتهای کابل را به یک کانکتور می گویند .

VDA :

 یک آمپلی فایر سیگنال تصویری با یک ورودی وچند خروجی

VHS  ( VIDEO HOME SYSTEM ) :

 سیستم ویدئویی خانگی

VIDEO MATRIX SWITCHER :

 وسیله ای برای انتخاب بیش از یک دوربــین ، VCR یا چاپگر ویدئویی و امثال آن که قدرتمندتر از سویچرهای معمولی است .

 VITS:

 سیگنال تست با شکل خاص که در سیستم پال در خطوط نامرئی ۱۷و۱۸و۳۳و۳۳۱ جا زده می شود.

VMD ( VIDEO MOTION DETECTOR )  :

 سیستمی که در برابر تغییر نور یا جابه جایی و حرکت سیگنال آلارم ایجاد می کند .

VS :

 سنکرونیزاسیون عمودی ( در مقابل آن HS سنکرونیزوسیون افقی )

 W-VHS:

 استاندارد جدید ضبط ویدئویی ارائه شده توسط JVC

Y/C

یک فرمت ویدئویی که اطلاعات روشنایی تصویر و رنگ تصویر جداگانه فرستاده می شود . این فرمت در S-VHS وجود دارد .

دیدگاهتان را بنویسید